تلاش برای نجات بشریت / «والکری»؛ قصه‌گو و هیجان‌انگیز

۱,۴۷۳ بازديد

تلاش برای نجات بشریت / «والکری»؛ قصه‌گو و هیجان‌انگیز https://ijmarket.com/blog/تلاش-برای-نجات-بشریت-والکری؛-قصه‌گ/ ایجی مارکت Mon, 29 Nov 2021 09:53:32 0000 فیلم و هنر https://ijmarket.com/blog/تلاش-برای-نجات-بشریت-والکری؛-قصه‌گ/

مجله نماوا شادی حاجی مشهدی سینما می تواند تاریخ را تکرار کند و شاید بهترین چیز در مورد این صنعت هنر جادویی این است که هیچ مرزی از تخیل و خلاقیت ندارد و دست در دست هم با مهارت فیلمسازان پیش می رود. تصور کنید بتوانید در زمان سفر کنید و به رویدادهای مهم تاریخی …

منبع :
تلاش برای نجات بشریت / «والکری»؛ قصه‌گو و هیجان‌انگیز

مجله نماوا شادی حاجی مشهدی

سینما می تواند تاریخ را تکرار کند و شاید بهترین چیز در مورد این صنعت هنر جادویی این است که هیچ مرزی از تخیل و خلاقیت ندارد و دست در دست هم با مهارت فیلمسازان پیش می رود. تصور کنید بتوانید در زمان سفر کنید و به رویدادهای مهم تاریخی بازگردید. اگر بتوانیم از غم انگیزترین و غم انگیزترین وقایع تاریخ بشریت جلوگیری کنیم…

«والکری»، فیلم برایان سینگر، یکی از آن سفرهای تاریخ است که داستان جنگ جهانی دوم را روایت می کند که می تواند آینده ملت ها را تغییر دهد.

والکری محصول سال 2008 یک درام تاریخی درباره کودتای نافرجام 20 ژوئیه 1944 علیه هیتلر است. در طول جنگ جهانی دوم و در برخی زمان‌های تاریک، زمانی که همه اطاعت می‌کردند، دیگران وجدان خود را حس می‌کردند و سعی می‌کردند وحشت‌های جنگ را دیکته کنند.

عملیات واکر یک کودتای بزرگ بود که در آن گروهی از مقامات نازی به مخالفت با هیتلر پرداختند و فعالیت های جنایتکارانه او تصمیم به ترور رهبر و انجام یک کودتا برای جلوگیری از فجایع بیشتر گرفتند.

برایان سینگر خواننده آمریکایی همیشه به خاطر رهبری مجموعه اکشن «مردان ایکس» به یاد می‌آید، اما از موفق‌ترین فیلم‌های او می‌توان به بازگشت سوپرمن و راپسودی بوهمی (بیوگرافی فردی مرکوری) اشاره کرد.

انتخاب درستی برای شخصیت های والکری انجام شده است و قهرمان این داستان جذاب تاریخی تام کروز، بازیگر مشهور هالیوود است. شباهت تام کروز و کلاوس فون اشتافنبرگ یکی از دلایل انتخاب او برای این نقش بود.

چالش اصلی قهرمان از همان ابتدا شکل گرفت و با جاه طلبی های میهنی و بیعت با رهبر مواجه شد و در ادامه این کشمکش درونی تعلیق جذابی را تا انتها برای مخاطب ایجاد کرد. تام کروز نقش اشتافنبرگ را در نقش یک آلمانی میهن پرست بازی می کند که اقدامات رهبر را دور از شخصیت و جاه طلبی های او می بیند. او در جریان بمباران متفقین در شمال آفریقا مجروح شد و چشم چپ، دست راست و دو انگشت خود را از دست داد.

هر چه به قهرمان فیلم نزدیک تر باشید، او را بهتر می شناسید. کلاوس ون اشتافنبرگ، اشراف زاده آلمانی و افسر آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم، یکی از رهبران رژیم ضد هیتلر ارتش آلمان بود. «والکری» نیز بر اساس شخصیت ساخته شده است و بازی تام کروز نقش مهمی در صحت و دقت رویداد دارد.

سرهنگ استافنبرگ مسئول سوءقصد در رژیم هیتلر بود. ترور نافرجام در 20 ژوئیه 1944 با نام عملیات والکری انجام شد و طرفداران آن با سرنگونی هیتلر و ایجاد یک حکومت میانه رو به دنبال سرنگونی رژیم نازی بودند. آنها تصمیم گرفتند با آمریکا و انگلیس صلح کنند، اما به جنگ خود با اتحاد جماهیر شوروی ادامه دادند.

در اولین سکانس های فیلم اکشن اصلی درام ساخته شد و دلیل مهم این کار را درک می کنیم. پس از کودتای نظامی هیتلر، دوربین به سمت لشکر 10 آلمان در تونس می رود: اشتافنبرگ نامه ای می نویسد که از اقدامات هیتلر ابراز نارضایتی می کند و می نویسد: به عنوان یک افسر دیگر تنها در نجات کشور من نیستید، بلکه باید برای نجات جامعه گام بردارم. “

آنچه ما را به روح تاریخی آن در این اثر متصل می کند، طراحی لباس و رنگ آمیزی چهره آن است که باعث می شود از تماشای «والکری» بیش از پیش لذت ببریم. دیدن دوباره هیتلر روی پرده سینما، با همان چهره و چهره مرموز، ذهن هولناکی را که از این دیکتاتور داریم دوباره خلق می کند.

فضاپیمای والکری نیز به نظر معتبر و نوشته شده است و سازندگان آن ادعا می کنند که از تانک پانزر 4 جنگ جهانی دوم در مناطق جنگی دیگر استفاده کرده اند. اگرچه بین فیلمنامه و واقعیت های تاریخی این رویداد تفاوت هایی وجود دارد. یکی از آنها این است که در واقع عملیات والکری، برخلاف آنچه در فیلم نشان داده شده، ایده ترسکو بوده و نه استافنبرگ!

هرمان کارل روبرت هنینگ فون ترسکو نیز ژنرال آلمانی رایش سوم بود که فرمانده لشکر دوم شد و در مارس 1943 اقدام به ترور هیتلر کرد، اما شکست خورد. او به همراه اشتافنبرگ در کودتای 20 ژوئیه 1944 در اردوگاه آشیانه گرگ در پروس شرقی لهستان در پی ترور هیتلر خودکشی کرد.

والکری در واقع پانزدهمین تلاش برای ترور هیتلر بود. نام این اثر از یکی از مشهورترین سمفونی های واگنر (آهنگساز آلمانی) انتخاب شده است. تا ساعت ها پس از عملیات، عاملان فکر می کردند که می توانند جهان را از دست یک دیکتاتور دیوانه نجات دهند، اما زمانی که خود هیتلر این سخنرانی را از رادیو پخش کرد، انقلابیون به شکست خود پی بردند. اندکی پس از آن، تمام افراد درگیر در این کمپین در همان شب شناسایی و کشته شدند. سرهنگ اشتافنبرگ که در آن زمان 36 سال داشت، جسورانه آخرین جمله خود را قبل از جنبش چریکی اعلام کرد: “زنده باد آلمان مقدس ما!”

در ادامه که ژنرال اولبریخت در کنار تصویر مسیح مصلوب شده در کلیسا از استافنبرگ دیدن می کند، گفتگوی مهمی بین آنها اتفاق می افتد که به وضوح معنای جدید زندگی و پایان این مردان را نشان می دهد.

«والکری» درام سرگرم‌کننده‌ای است که اگرچه پایان تابش خیره‌کننده را می‌دانیم، اما همچنان از تماشای لحظات نفس‌گیر و مشکوک آن لذت می‌بریم و از طراحی دقیق و نور شگفت‌انگیز آن لذت می‌بریم.

این فیلم را در Experience تماشا کنید

منبع :
تلاش برای نجات بشریت / «والکری»؛ قصه‌گو و هیجان‌انگیز

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.