مدیاتک Dimensity 9000 رسما معرفی شد: ورود تراشه موبایل به فناوری ۴ نانومتری

۱,۵۹۴ بازديد

مدیاتک Dimensity 9000 رسما معرفی شد: ورود تراشه موبایل به فناوری ۴ نانومتری https://ijmarket.com/blog/مدیاتک-dimensity-9000-رسما-معرفی-شد-ورود-تراشه-موب/ ایجی مارکت Fri, 19 Nov 2021 06:28:09 0000 دانش و فناوری https://ijmarket.com/blog/مدیاتک-dimensity-9000-رسما-معرفی-شد-ورود-تراشه-موب/

مدیاتک چندین سال است که با تراشه های Dimensity 1000 و Dimensity 1200 یک بازیکن قدرتمند در پرچمدار بوده است. اما واقعیت این است که این تراشه ها همچنان پس از سری اسنپدراگون 800 در رتبه دوم قرار دارند و سازندگان دستگاه های موبایل چیپست اسنپدراگون 865 و خانواده اسنپدراگون 888 را به گوشی های …

منبع :
مدیاتک Dimensity 9000 رسما معرفی شد: ورود تراشه موبایل به فناوری ۴ نانومتری

مدیاتک چندین سال است که با تراشه های Dimensity 1000 و Dimensity 1200 یک بازیکن قدرتمند در پرچمدار بوده است. اما واقعیت این است که این تراشه ها همچنان پس از سری اسنپدراگون 800 در رتبه دوم قرار دارند و سازندگان دستگاه های موبایل چیپست اسنپدراگون 865 و خانواده اسنپدراگون 888 را به گوشی های پریمیوم خود ترجیح می دهند. با این حال، مدیاتک، سازنده تراشه های تایوانی، امروز از تراشه Dimensity 9000 خود رونمایی کرد که به طور خاص رقابت مستقیم با پردازنده های پیشرفته کوالکام را هدف قرار داده است. همچنین این اولین تراشه TSMC در جهان است که بر اساس یک پردازنده 4 نانومتری، با استفاده از هسته Cortex-X2 با کلاک 3.05 گیگاهرتز، و اولین تراشه موبایلی با بلوتوث 5.3 ساخته شده است.

مدیاتک Dimension 9000

فینبار مونیهان، معاون رئیس جمهور و مدیر کل بازاریابی تصاویر، درباره آخرین تراشه گزارش شده توسط این شرکت:

ما عمداً به سراغ پرچم‌ها می‌رویم، و فکر می‌کنم این مکانی است که کاربران هرگز از لحاظ تاریخی هرگز با MediaTek ارتباط برقرار نکرده‌اند.

صادقانه بگویم، من فکر می‌کنم مدیاتک هرگز در دنیای واقعی گوشی‌های هوشمند بازی نکرده است و تا حدودی، یک رقیب مدت‌هاست که تجربه بازی مشابهی را برای خود محفوظ نگه داشته است.»

موینیهان افزود که این یک برنامه “تک و سفارشی” نخواهد بود و نیازمند “سرمایه گذاری و سرمایه گذاری چند ساله” مدیاتک است. اما چیپ جدید مدیاتک چه ویژگی هایی دارد که آن را نسبت به برخی از رقبای امروزی شما برتری می دهد؟

ویژگی های کلیدی تراشه Dimension 9000

جزئیات تراشه سایز 9000

جزئیات وضعیت ابعاد 9000 تراشه

اول، این اولین تراشه قابل حملی است که ایجاد شده است سیستم 4 نانومتری TSMC تولید می شود که در مقایسه با سیستم 5 نانومتری گام بزرگی است. بنابراین، این فرآیند باید امکان بهبود کارایی و عملکرد را فراهم کند.

این تراشه همچنین اولین پردازنده مدیاتک با یک سری پردازش هسته ای است Cortex-X این جدیدترین خانه هسته های پردازنده ArmV9 است. شما دارای یک چیدمان CPU هشت هسته ای (1 3 4) هستید یک هسته Cortex-X2 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز بسته شده است و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز شما بر روی این تراشه قرار می گیرید.

این شرکت امید زیادی به قابلیت های Cortex-X2 دارد و مدعی عملکرد آن است 35% و کارایی آن 37 درصد نسبت به Cortex-X1 در سیستم 5 نانومتری افزایش یافته است. مطمئناً این یک مقایسه واقعی با سایر محصولات کلاس 4 نانومتری خواهد بود، اما واضح است که این ترکیب CPU باید مشابه تراشه های آینده سامسونگ و کوالکام باشد.

مدیاتک همچنین علاقه مند است که پردازنده جدید خود را در مجموع نشان دهد 14 مگابایت کش شامل 8 مگابایت کش L3 و 6 مگابایت کش سیستم (SLC) کدام مدیاتک باعث عملکرد می شود 7 درصد و استفاده از پهنای باند تا به امروز 25 درصد در مقابل، تنها 8 مگابایت حافظه کش ارتقا یافته است. در مقایسه، اسنپدراگون 888 دارای 4 مگابایت حافظه نهان L3 و 3 مگابایت SLC است.

MediaTek Dimension 9000 نیز یک پردازنده گرافیکی است Mali-G710 MC10 از 10 هسته مختلف استفاده می کند. این جدیدترین GPU در مجموعه Arm است و سازنده تراشه ادعا می کند که اجرای آن افزایش خواهد یافت بازدهی 35 درصد و رشد 60 درصد بازپرداخت در مقایسه با اسنپدراگون 888، اگر این ادعا درست باشد، شاهد موفقیت بزرگی خواهیم بود که البته مجدداً تاکید می کنیم، در مقایسه با پردازنده نسل بعدی کوالکام واقعی خواهد بود.

ین چی لی، معاون مدیرعامل MediaTek Wireless Communications، می‌گوید که Dimensity 9000 عملکرد چند هسته‌ای مشابه A15 Bionic iPhone 13 در بنچمارک Geekbench دارد، در حالی که از همه پرچم‌های فعلی اندروید پیشی می‌گیرد. به طور مشابه، ادعا می کند که تراشه جدید FPS را در Genshin Impact در طول زمان نسبت به آیفون های اپل سریعتر نگه می دارد و همچنین اولین پردازنده موبایلی است که در بنچمارک AnTuTu آزمایش شده است. 1 میلیون امتیاز او امتناع می کند.

ابعاد 9000 و 1200 مدیاتک را مقایسه کنید

ابعاد 9000 و 1200 مدیاتک را مقایسه کنید

قابل ذکر است که مدیاتک در استفاده از گرافیک Arm از نظر تاریخی پشت سر سامسونگ و هواوی قرار دارد. به عنوان مثال، Exynos 2100، Exynos 1080 و *******n 9000 همگی برای GPUهای جدید با هسته های بیشتر از Dimensity 1200 استفاده می شوند. به عبارت دیگر، ویژگی های دیگری مانند ساعت GPU وجود دارد و عملکرد بهتر در هنگام کاهش می یابد. هسته های بیشتری به مخلوط اضافه کنید. اما مایلیم نتایج واقعی استفاده از گرافیک جدید را ببینیم تا ببینیم آیا این پیاده سازی به درستی انجام شده است یا خیر.

مدیاتک می گوید با توجه به تراشه نسل قبلی، Dimensity 1200، فناوری ردیابی پرتو مبتنی بر نرم‌افزار در Dimensity 9000 موجود است. با این حال، این شرکت همچنین در حال کار بر روی یک پردازنده جدید برای اجرای بازیابی Vulkan Android است.

مونیهان توضیح می دهد:

ما فکر نمی‌کنیم امسال یا سال آینده یک «هنجار» وجود داشته باشد، حتی در بازی‌های موبایل.» اما مهم است که با اکوسیستم کار کنیم تا توسعه آن را آغاز کنیم، زیرا این فناوری مهمی است و من فکر می‌کنم نسل‌های آینده هسته های گرافیکی پشتیبانی سخت افزاری بیشتری خواهند داشت.

پردازنده جدید Dimension همچنین دارای یک APU نسل پنجم برای عملکردهای یادگیری ماشینی است. این بیت سیلیکونی بهبود یافته طراحی شش هسته ای است که شما دارید چهار ویژگی کاربردی و دو امتیاز برای کارایی این کار سخت است. مدیاتک پیش بینی می کند که تراشه جدید در مقایسه با APU نسل سوم در Dimensity 1200 افزایش خواهد یافت. عملکرد 400% و رشد تولید 400 درصد خواهیم بود.

مدیاتک همچنین ادعا می کند که ابعاد 9000 عملکرد هوش مصنوعی، تا و از جمله 16 درصد بهتر از تراشه Google Tensor.

پشتیبانی چند رسانه ای

Dimensity 9000 در محیط چند رسانه ای نیز قدرتمند است. این تراشه یک سیستم سیگنال تصویر است 18 بیت ایماقیق 790 سرعت انتقال اطلاعات 9 گیگاپیکسل در ثانیه (دو برابر نسل قبل) را ارائه می دهد و به نظر می رسد از این سرعت به نحو مطلوب استفاده شود.

برای شروع، پردازنده جدید اکنون به یک راه حل تک رنگ با وضوح بالا رسیده است 320 مگاپیکسل همچنین از دوربین سخت افزاری 32 32 مگاپیکسلی 32 مگاپیکسلی 32 مگاپیکسلی پشتیبانی می کند.

یکی از ویژگی های شاخصی که در تراشه های قبلی مدیاتک دیده نمی شد، پشتیبانی از فیلمبرداری 8K بود. اما چیپست جدید اکنون از بین رفته است فیلمبرداری 8K / 24fps همچنین پشتیبانی می شود و از نظر تئوری، می تواند ویدیوهای 4K HDR را روی سه دوربین به طور همزمان ضبط کند. مدیاتک گزارش می دهد که با قرار گرفتن همزمان سه دوربین با سه دوربین، که هر کدام از یکی از سه ISP عبور می کنند، می توان 270 فریم در ثانیه را به خروجی ویدیوی 18 بیتی 4K HDR پردازش کرد.

ارتباطات شبکه و سایر ویژگی ها

چیپست گوشی هوشمند بدون اتصال به شبکه معنی ندارد. اما ابعاد 9000 یکی است مودم 5G بر اساس طراحی M80. این مودم استاندارد است انتشار 3GPP-16، تجمع حامل 3CC (پشتیبانی از سرعت پایین لینک تا 7 گیگابیت در ثانیه) و فناوری حفاظت انرژی مدیاتک برای بهبود عمر باتری. همچنین این تنها مودم تلفن هوشمند 5G است که از تعویض R16 UL Tx به اتصالات مبتنی بر SUL و NR UL-CA پشتیبانی می کند.

متأسفانه، اگرچه مودم Dimension 9000 بر اساس اولین مودم mmWave این شرکت است، اما در این مرحله فقط از اتصالات 5G زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می کند. با این حال، این شرکت موافقت کرده است که تا سال 2022 شاهد دستگاه های mmWave بیشتری باشیم.

مدیاتک Dimension 9000

مدیاتک Dimension 9000

از دیگر ویژگی های قابل توجه تراشه جدید تایوان می توان به پشتیبانی آن اشاره کرد بلوتوث 5.3، تو داشتی Wi-Fi 6E 2 × 2، جستجوی کامل GNSS و پشتیبانی رم LPDDR5X با سرعت 7500 مگابیت بر ثانیه. این تراشه نیز دارای آن است بلوتوث صوتی LE-ready با استریو بی سیم استریو واقعی Dual-Link True است و همچنین از استاندارد جدید Beidou III-B1C GNSS پشتیبانی می کند.

مدیاتک نیز این چیپست طراحی منبع باز را تایید می کند اندازه 5G (DORA) همچنین از دسترسی سازندگان دستگاه به نرم افزار روی پردازنده پشتیبانی می کند. این ابتکار همچنین به سازندگان اجازه می دهد تا آن را به پردازنده های پیشرفته مانند Dimension 1200-AI OnePlus و مالکیت Vivo Dimensity 1200-Vivo معرفی کنند. سپس همان نماد Dimension 9000 را خواهیم داشت.

این شرکت همچنین تایید کرده است که اکنون پردازنده را از مشتریان خود نمونه برداری می کند، اما چه زمانی شاهد استفاده از دستگاه های واقعی از آن خواهیم بود؟

موینیهان درباره اولین تجهیزات عرضه شده با این تراشه می گوید:من فکر می کنم ما در واقع به پایان سه ماهه اول یا دوم سال آینده نگاه می کنیم.”

در نهایت، نظر شما در مورد آخرین تراشه مدیاتک برای استفاده در گوشی های پرچمدار 2022 و اولین چیپست قابل حمل مبتنی بر سیستم 4 نانومتری چیست؟ به نظر شما این تراشه در برابر آینده کوالکام با پردازنده های سامسونگ و تراشه فعلی A15 اپل چقدر رقابتی است؟

منبع :
مدیاتک Dimensity 9000 رسما معرفی شد: ورود تراشه موبایل به فناوری ۴ نانومتری

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.