بیماری ویروس نیل غربی چیست؟

به مرجع تخصصی پزشکی خوش آمدید.

بیماری ویروس نیل غربی چیست؟

۱,۰۷۵ بازديد

بیماری ویروس نیل غربی چیست؟ https://ijmarket.com/blog/بیماری-ویروس-نیل-غربی-چیست؟/ Sat, 01 Jan 2022 13:52:04 0000 سلامتی و پزشکی https://ijmarket.com/blog/بیماری-ویروس-نیل-غربی-چیست؟/

منتشر شده در 11 ژانویه 1400 نام بیماری ویروس نیل غربی ممکن است برای بسیاری از خوانندگان ما شناخته شده نباشد. با این حال، این اولین بیماری منتقل شده توسط پشه در ایالات متحده (به جز هاوایی و آلاسکا) است. متاسفانه هنوز واکسنی برای پیشگیری از این بیماری ساخته نشده است و شکل بیماری می …

منبع :
بیماری ویروس نیل غربی چیست؟

منتشر شده در 11 ژانویه 1400

ویروس-نیل-غربویروس-نیل-غرب

نام بیماری ویروس نیل غربی ممکن است برای بسیاری از خوانندگان ما شناخته شده نباشد. با این حال، این اولین بیماری منتقل شده توسط پشه در ایالات متحده (به جز هاوایی و آلاسکا) است. متاسفانه هنوز واکسنی برای پیشگیری از این بیماری ساخته نشده است و شکل بیماری می تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود. به همین دلیل و با توجه به نزدیک بودن تابستان که زمان تولد پشه ها است، در این مقاله از سری مقالات درمان در سایت تصمیم گرفته ایم. سیب بیایید نگاهی به این بیماری بیندازیم.

بیماری نیل غربی چیست؟

بیماری نیل غربی توسط پشه های حامل ویروس نیل غربی ایجاد می شود. ویروس این بیماری از خانواده Arboviruses (Arbovirus) است. برای اولین بار از خون یک زن مبتلا به تب در منطقه نیل غربی اوگاندا تزریق شد و در نتیجه عامل بیماری بود.

اکثر افراد آلوده به ویروس نیل غربی هیچ علامتی ندارند یا علائم خفیفی مانند تب و سردرد دارند. با این حال، گروهی از افراد می توانند به بیماری نیل غربی مبتلا شوند که کشنده است و باعث عفونت مغز و نخاع می شود.

بیماری نیل غربی

بیماری نیل غربی

نیل غربی چگونه منتقل می شود؟

مگسی به نام کولکس یک پرنده آلوده را گاز می گیرد و ویروس را به بدن او تزریق می کند. سپس ویروس در بدن پشه تکثیر می شود و از طریق نیش پشه وارد بدن انسان و سایر حیوانات می شود.

پرندگان، انسان ها و حیوانات گزیده شده توسط پشه می توانند در انتقال این بیماری نقش داشته باشند و چرخه حیات ویروس نیل غربی ادامه دارد.

عفونت نیل غربی از طریق انتقال خون آلوده و در موارد نادر از طریق پیوند اعضا یا شیردهی گزارش شده است. هیچ مدرکی دال بر انتقال مستقیم انسان به انسان و حیوان به انسان وجود ندارد.

در موارد نادر، ویروس می تواند از طریق پیوند اعضا و انتقال خون به افراد دیگر منتقل شود. مواردی از انتقال ویروس از مادر به کودک در دوران بارداری یا شیردهی وجود داشته که نادر است.

علائم بیماری نیل غربی چیست؟

این بیماری می تواند 3 تا 14 روز در بدن باقی بماند و سپس به شکل خفیف و سخت ظاهر شود. علائم مشاهده شده در بیماری نیل غربی به شدت بیماری بستگی دارد. 80 درصد افراد به شکل خفیفی از این بیماری مبتلا هستند که هیچ علامت یا نشانه ای مانند سرماخوردگی، دردهای عضلانی، درد مفاصل، تورم لنفاوی، اسهال، استفراغ و آکنه در آن وجود ندارد.

اشکال شدید این بیماری در افراد بالای 50 سال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع تر است. در بیماری شدید، ویروس به سیستم عصبی محیطی یا مرکزی حمله می کند و بسته به اندازه ویروس، علائم زیر را ایجاد می کند:

  • تب شدید؛
  • سردرد شدید؛
  • مننژیت (التهاب پوشش داخلی مغز)؛
  • آنسفالیت (التهاب مغز)؛
  • بیدار شد
  • لرزش عضلات و اندام ها؛
  • سفتی عضلات گردن؛
  • عدم تعادل؛
  • ضعف عضلانی؛
  • از دست دادن بینایی؛
  • مرگ اندام و فلج.

بهبودی ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد و در برخی موارد ممکن است آسیب دائمی باشد. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به یک بیماری جدی در معرض خطر مرگ هستند.

تب نیل غربی-در-ایران

تب نیل غربی-در-ایران

تشخیص بیماری نیل غربی

4 تا 8 روز پس از شروع علائم، بیماری با آزمایش خون یا مایع نخاعی قابل تشخیص است. الکتروانسفالوگرام (EEG) ممکن است در تشخیص شدت بیماری مفید باشد.

رایج ترین راه برای تشخیص مننژیت، آزمایش مایع نخاعی است. مایع مغزی نخاعی همانطور که از نامش پیداست مغز و نخاع را احاطه کرده و سیستم عصبی مرکزی را تغذیه و از آن محافظت می کند. در مننژیت، پوشش محافظ مغز و نخاع ملتهب می شود و تغییراتی در ساختار مایع مغزی نخاعی (CSF) ایجاد می شود.

تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی (CSF) ممکن است برای ویروس نیل غربی منفی باشد. با این حال، این آزمایش مطمئناً بیماری را رد نمی کند. زیرا نتایج می تواند پس از چند روز خوب باشد.

پیشگیری و درمان نیل غربی

متأسفانه واکسن یا داروی خاصی برای درمان آن وجود ندارد و فقط از مسکن ها و مسکن ها برای کاهش تب و درد استفاده می شود. در موارد شدید، بیماران باید برای مراقبت های اضافی به بیمارستان مراجعه کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از این امر استفاده از راهکارهایی است که می تواند از نیش پشه و همچنین استفاده از حشره کش های مناسب جلوگیری کند. برای جلوگیری از نیش پشه، اقدامات احتیاطی زیر باید انجام شود:

  • جایی که پشه ها می توانند تخم بگذارند باید کنترل شود تا چرخه زندگی پشه مختل شود.
  • پشه ها اغلب در فصل گرم در طلوع و غروب آفتاب فعال هستند. بنابراین از فعالیت های غیر ضروری در فضای باز در این زمان های مشخص شده خودداری کنید و در صورت لزوم با پیراهن های آستین بلند و شلوارهای آستین بلند از خانه خارج شوید.
  • پنکه ابزار خوبی برای دور نگه داشتن پشه هاست. پس از فعالیت بدنی، پشه ها بوی عرق بدن را جذب می کنند. حمام کردن خطر نیش پشه را کاهش می دهد. لباس های تیره و سیاه انرژی گرمایی بیشتری جذب می کنند، پشه های بیشتری را جذب می کنند.
  • کوتاه کردن چمن و هرس باعث کاهش ورود پشه ها به مکان هایی می شود که بتوانند تخم گذاری کنند. گل همیشه بهار و شمعدانی در دور نگه داشتن پشه ها از محیط زیست موثر هستند.
  • اگر قصد کوهنوردی و کمپ دارید، چکمه، شلوار، کفش و چادر مسافرتی را با پرمترین بپوشید یا لباس و تجهیزاتی بخرید که با دارو درمان شده اند. از محصولات حاوی پرمترین مستقیماً روی پوست استفاده نکنید.
  • در مناطقی که نیش پشه بیشتر در معرض خطر است، می توانید از آفت کش های موثر پوستی که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) تایید شده اند، استفاده کنید. حتی برای زنان باردار و شیرده بی خطر است. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

آیا تب نیل غربی در ایران وجود دارد؟

تب نیل غربی در ایران نیز وجود دارد و در 26 استان کشور دیده می شود و این ویروس در آفریقا، آمریکا، استرالیا، جنوب اروپا، آسیای غربی و خاورمیانه یافت می شود. ویروس نیل غربی در ایران در اسب، پرندگان و انسان یافت می شود.

در یک بررسی از اهداکنندگان خون در تهران در سال 1384، 5 درصد افراد دارای آنتی بادی IgM خوب در خون خود بودند. در مطالعه دیگری در استان اصفهان 1/2 درصد از بیماران تب و از دست دادن هوشیاری به این ویروس مثبت بودند.

هارینا

https://www.cdc.gov

https://www.mayoclinic.org

پرسش و پاسخ

  • ویروس نیل غربی چگونه منتقل می شود؟ ویروس نیل غربی از طریق نیش پشه های حامل ویروس به انسان منتقل می شود و می تواند باعث عفونت های خفیف یا شدید شود که می تواند باعث مرگ انسان شود.
  • علائم بیماری نیل غربی چیست؟ در شکل خفیف، علائم سرماخوردگی مانند سردرد، تب و خستگی ظاهر می شود. اما اگر بیماری بدتر شود، می تواند منجر به مننژیت، کما و حتی مرگ شود.
  • آیا تب نیل غربی در ایران وجود دارد؟ آره. در این مطالعه، ویروس نیل غربی در 26 استان ایران یافت شد.
  • مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

    منبع :
    بیماری ویروس نیل غربی چیست؟

    منبع :https://ijmarket.com
    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.